Virtual Action Learning [VAL]

De kern van leren in de 21e eeuw is als volgt samen te vatten: ‘leren doe je van en met elkaar!’

Ogenschijnlijk lijken werken en leren in de 21e eeuw steeds individuelere trajecten te worden.. Niets is minder waar: terwijl werken en communiceren steeds digitaler worden aangestuurd en ondersteund, blijkt dat samenwerking een steeds essentiëler uitgangspunt is voor werken en leren. Achter de 24/7 plaats- en tijdongebonden werk- en leermogelijkheden is een virtueel net gespannen waarin werkenden en lerenden intensief samenwerken. Communiceren en (co-)creëren zijn met creativiteit en empathie kerncompetenties binnen de 21th century skills. Hoe is dit zichtbaar in een actuele didactische aanpak? Leren in VAL dwingt de lerende zelf regie te nemen over zijn eigen leerhandelingen en het traject dat hij/zij bewandelt. Wat is de leervraag die je moet beantwoorden? Welke middelen staan je ter beschikking/wat kun je zelf organiseren? Wie ‘trekken samen met je op?’ – stellen de zelfde leervraag? Wie kan je helpen? Met wie kun je samen optrekken? Peer-leren en – werken is essentieel. De rol van de docent is in de vormgeving en ondersteuning van dit proces essentieel. Voorkomen dat de leerling in de ‘ wachtstand’, door het inrichten van een effectief leertraject waarin voldoende gereedschappen en kennis/competentietoegang worden geboden , vraagt de nodige aandacht van de docent. Daarnaast zijn de begeleidingsvaardigheden essentieel – ook de docent geeft feedback, maar wel vanuit een terughoudende rol. De Val-didactiek werkt vanuit een herkenbaar cyclus die bestaat uit 6 (PO/VO) of 11 (VO/MBO/HBO/bedrijfsleven).

De stappen zijn:

1. wat moet je leren/wat weet je al?

2. Kies je leertraject.

3. Selecteer je leerinformatie – wat kan je helpen?

4. Maak leerproducten

5. (virtuele) leerinteractie.

6. Bijeenkomsten/les.

7. Verbeteren.

8. Delen in de groep en de resultaten herzien.

9. Delen.

10. Toetsen.

11. Beoordelen en reflectie.

Bij het zes stappen model, worden de stappen:

1. wat moet je leren/wat weet je al?

2. Selecteer je leerinformatie.

3.leerinteractie.

4. Presenteren.

5. Valideren.

6. Reflecteren gehanteerd.

 

Presentatie: stappen VAL

Presentatie: VAL VO

Video: VAL MBO

Plaats een reactie