Professionalisering

Het Liemers College wil het beste uit haar leerlingen halen. Bij het waarmaken van deze ambitie spelen docenten en meer specifiek de vaardigheden van de docenten een cruciale rol.

Uit gesprekken met docenten en afdelingsleiders blijkt dat de docenten in de teams behoefte hebben aan scholing ten aanzien van variatie in werkvormen [het vergroten van het didactische repertoire] en hoe in deze variatie het device kan worden ingezet. Hoe motiveer ik leerlingen, zodat ze actief en betrokken zijn bij de leerstof? Hoe zorg ik ervoor dat ze goed samenwerken, naar elkaar luisteren en daardoor leren?

De scholing die nodig is om het didactisch repertoire te vergroten zal in de plannen van de teams worden opgenomen. De concrete scholingsactiviteiten zullen een plaats krijgen in de teamplannen en worden besproken in de gesprekscyclus.

Het doel is om docenten te inspireren, maar vooral te ondersteunen bij hun ontwikkeling. De ICT-innovatoren hebben zich bereid verklaard collega’s te coachen, te begeleiden en voor hen cursusmomenten te organiseren. Het uitgangspunt van de scholing is dat docenten hun eigen leerweg kunnen volgen binnen de kaders van het opgestelde [team]beleid.

Iedere docent onderhoudt en ontwikkelt zijn eigen bekwaamheid door:

a. Individueel de aangeboden [online] scholing te volgen.

b. Individueel met coach de aangeboden [online] scholing te volgen.

c. Het volgen van teamscholing [teamplan] op basis van vraag/aanbod.

d. Het volgen van de aangeboden VOC-scholing in Q-time.

e. Relevante digitale bronnen en platforms te vinden en te raadplegen.

f. Informatie en ervaringen via digitale platforms uit te wisselen.

Bron: www.liemerscollege.nl

Plaats een reactie