OnderwijsKompas

Het gebruik van digitale middelen en ict krijgt een steeds prominentere rol in de samenleving. De Vier in balans monitor 2012 van Stichting Kennisnet1 laat zien dat het gebruik van ict ook in het onderwijs toeneemt. Het gaat hier vaak om individuele initiatieven die veelal ‘bottom up’ ontstaan: docenten die ict gebruiken als aanvulling en verrijking op hun bestaande lespraktijk. Digitale leermiddelen maken het mogelijk om leerlingen en studenten te ondersteunen in hun leerproces. Er kan eenvoudiger tegemoet worden gekomen aan de leervoorkeuren en het leertempo. De ene leerling prefereert bij het ene vak een boek boven een video en bij een ander vak weer andersom, de andere leerling heeft bij het ene vak extra tijd nodig, maar heeft bij een ander vak behoefte aan meer uitdaging en extra oefeningen. Ict in het onderwijs biedt mogelijkheden voor differentiatie als aanvulling op de traditionele leermiddelen. Daarnaast biedt het gebruik van ict in het onderwijs de mogelijkheid om aan te sluiten bij de belevingswereld van de nieuwe generatie, waar ict een steeds grotere rol speelt. Tot slot kan door slimme inzet van ict (op de langere termijn) tijdswinst in het onderwijsproces worden behaald. Dit kompas is opgesteld om onderwijsinstellingen te laten zien hoe digitale leervormen kunnen worden ingebed in hun onderwijsbeleid en om docenten handvatten te geven in hoe ze digitale leermiddelen kunnen inzetten in hun lessen.

IiP presentatie Het Kompas van Tessa van Puijenbroek: IiP Het Kompas

Opbrengsten tijdens de IiP conferentie

 

IMG_9302 IMG_9301

Kansen voor het onderwijs

Kansen voor het onderwijs

Bron: Onderwijskompas VO | Capgemini Consulting

Plaats een reactie