Leerstijlen

Omgaan met leerstijlen

Mensen leren op verschillende manieren. We spreken van verschillen in leerstijl. Dit geldt voor het leren op school maar ook voor daar buiten. Hoe ga je te werk om de pas gekochte video-recorder of computer aan de praat te krijgen? Sommige mensen lezen eerst de gebruiksaanwijzing, anderen beginnen daarentegen met het apparaat aan te zetten en proberen alle knoppen uit. Duidelijk is dat mensen in deze situaties heel verschillend te werk gaan. Er blijkt ook niet één beste manier te zijn, leren kan op heel verschillende manieren.

De Amerikaanse psycholoog Kolb heeft hierover in 1976 een theorie ontwikkeld. Populair gezegd ziet Kolb het leren als een cyclisch proces van vier elkaar opvolgende fasen:

– ervaren je maakt iets mee of er dient zich iets aan dat aandacht vraagt of de belangstelling wekt, kortom een belevenis.

– reflectie nog eens kijken naar en overdenken van wat zich aandiende, wat vind je ervan?

– theoretiseren zoeken naar een antwoord [wat is er eigenlijk precies aan de hand], bedenken van verklaringen, theoriën, wetten, regels e.d. over wat zich aandiende.

– experimenteren aan de gang met opdrachten en toepassingen [uitproberen van de theorie] en dit leidt weer tot nieuwe belevenissen, etc.

Het blijkt dat leerlingen voorkeuren hebben om in een bepaalde fase in de leercyclus in te stappen.

Lees meer >>>

Bron: www.nvon.nl

Plaats een reactie