Criteria (complexe) leeractiviteiten

We vragen alle collega’s een bijdrage te leveren aan het introduceren van complexe leeractiviteiten voor leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe projecten of aan een bestaand project waarbij je de opdrachten kunt veranderen, zodat een van de mediawijsheidcompetenties nadrukkelijker aan bod komt. Er zijn bepaalde voorwaarden die de complexiteit verhogen. De criteria die bijdragen aan de complexiteit worden aangegeven met een *. Ook als je er slechts één in je lessen verwerkt, draag jij al bij aan het gezamenlijke streven naar meer complexiteit in de leertaken van leerlingen. Als we allemaal een klein stukje van de complexiteit introduceren in projecten en goede voorbeelden delen, kunnen we veel bereiken.

Criteria (complexe) leeractiviteiten:

1. Heeft het leren vanuit expliciete leerdoelen als uitgangspunt;
2. Is plaats-, tijd-, docentonafhankelijk;
3. Is mogelijk vakoverstijgend;
4. Heeft aandacht voor een of meerdere van de 21st Century Skills:

4a. Doet een beroep op hogere orde denkvaardigheden [creativiteit en innovatie, kritisch analytisch denken]; *
4b. Stimuleert tot een onderzoekende houding en is gericht op sociale en communicatieve vaardigheden [samenwerkend probleemoplossend vermogen, communiceren, bewust betrokken leiderschap, ICT geletterdheid] zowel leerling/leerling als docent/leerling; *
4c. Draagt bij aan metacognitie, meer zelfinzicht bij leerlingen en lokt uit tot een reflectieve houding en het zoeken van eigen content [zelfsturing]; *

5. Heeft aandacht voor een of meerdere van de tien Mediawijsheidcompetenties binnen de vier pijlers [Begrip, Gebruik, Communicatie, Strategie];
6. Sluit aan bij het taalbeleid;
7. Past bij de complexiteitsschaal, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en verscheidenheid van leerlingen; *
8. Bevat open opdrachten, met ruimte voor eigen inbreng en keuzevrijheid voor leerlingen met authentieke contexten [complexe real-life problemen]; *
9. Geeft leerlingen de mogelijkheid hun eigen content op te zoeken en in te zetten; *
10. Bevat competitieve elementen.

Leerpad: criteria (complexe) leeractiviteiten

Personaliseren vanuit 3 leerlingprofielen

Animatie schoolplan Liemers College